نخستین همایش توسعه پایدار در معادن و صنایع معدنی

ارسال دیدگاه



    برگزاری نخستین همایش توسعه پایدار در معادن و صنایع معدنی

    توسعه پايدار به توسعه‌اي گفته می‌شود كه نيازهاي نسل‌هاي كنوني جهان را تأمین نمايد، بدون اينكه توانايي نسل‌هاي آينده را در برآوردن نياز‌هاي خود به مخاطره افكند و اين توسعه رابطه متوازن و پایدار انسان با طبيعت در سراسر جهان است.

    پیاده‌سازی توسعه پایدار در سطح جهانی مستلزم تعیین چارچوب برای زندگی و عملکرد انسان‌ها است تا افزایش تقاضا با ظرفیت زیست‌بوم هماهنگ باشد. مقدمات تعیین این چارچوب در سال ۲۰۲۱ در کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل در «ریودوژانیرو» (موسوم به ریو +۲۰) کلید خورد و درنهایت در دوم آگوست سال ۲۰۱۵، بانام «دگرگونی و تحول در جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار» با ۹۱ بند به تصویب ۱۵۰ کشور جهان رسید. در سند خروجی این کنفرانس بیانیه‌ای با عنوان «آینده‌ای که ما می‌خواهیم» (معروف به سند ریو+۲۰) منتشر شد که در بندهای ۲۲۷ و ۲۲۸ این سند به مفهوم پایداری در صنعت معدن اشاره شده است. در این بندها حق کشورها برای توسعه معادن به عنوان ثروت‌های ملی با در نظر گرفتن اثرات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی به رسمیت شناخته شده و بر اهمیت تدوین چارچوب‌های سیاستی و تنظیم‌گری برای استفاده حداکثری جوامع از مواهب اقتصادی و اجتماعی توسعه معادن و کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی و اجتماعی آن و همچنین افزایش مسئولیت‌پذیر و شفافیت شرکت‌ها و دولت‌ها تأکید شده است.

    با توجه به اهمیت آرمان‌های توسعه پایدار و ضرورت پیاده‌سازی آن‌ها در سیاست‌گذاری دولت‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی آن‌ها در سطح معادن و صنایع معدنی، اولیه همایش توسعه پایدار در معادن و صنایع معدنی به همت شرکت «پایش معدن هوشمند» موسسه فعال در زمینه بهبود استانداردهای معدنکاری و صنایع معدنی به همراه موسسه مطبوعاتی پیام‌آوران ناشر روزنامه «پیام ما» (رسانه تخصصی توسعه پایدار) قرار است در ۲۸ و ۲۹ دی ماه سال ۱۴۰۰ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شود.

    با توجه به اینکه توسعه پایدار و تحقق آرمان‌های آن در ایران و به ویژه در معدن و صنایع فلزی یکی از شاخه‌های اصلی فعالیت و توانایی شرکت اکسیر به شمار می رود، هومن فرزامی در روز اول همایش به صورت حضوری سخنرانی با موضوع «آینده معادن و صنایع فلزی در چارچوب توسعه پایدار؛ تحلیل فرصت‌ها و تهدیدهای تجاری و فناورانه کشور» خواهد داشت.

    در پنل‌های‌ تخصصی روز دوم نیز که به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، میلاد سلیمانی در پنل «شفافیت و گزارش دهی» با ارائه مطلبی با عنوان شفافیت و تجارت بر مبنای بلاکچین؛ چگونه فناوری‌های نو، عامل نابودی و شرکت‌های معدنی و فلزی ناپایدار خواهند شد، حضور دارد. همچنین طیبه صالحی موضوع «اقتصاد چرخه‌ای و معدن‌شهرها؛ گام‌های عملیاتی و فرصت‌های دردسترس کدامند؟» را در پنل اقتصاد ارایه خواهد نمود.

    لینک پیام ما: https://payamema.ir