تاثیر فناوری‌های نوین بر ایمنی معادن

چالش‌های ایمنی معادن در ایران: نقش فناوری‌های نوین در ارتقای ایمنی معادن

بررسی تاریخی معدنکاری نشان‌ می‌دهد که این شغل بسیار پرمخاطره بوده و آثار سويی بر سلامت انسان و محیط‌زیست دارد. حساسیت‌ نهادهای مدنی و الزام دولت‌ها به نظارت و قانون‌گذاری نیز حاكي از سطح بالایِ آسیبِ فعالیت‌های معدنی بر سلامت معدنکاران است. از دیدگاه جهانی، مواردی چون «خطرات مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیک»، «خطرات ناشی از منابع انرژی»، «فشار فیزیکی بر کارکنان»، «مخاطرات ناشی از سقوط از ارتفاع» و «مخاطرات روانی» تهدیدهاي عمده در فعاليت‌هاي معدني هستند.

انقلاب صنعتی چهارم و فناوری‌های نوین در تمامی حوزه‌های کسب‌وکار آثار قابل‌توجهی دارند. در موضوع ایمنی در محیط کار، به کار بردن این فناوری‌ها منجر به کاهش جدی مخاطرات و ارتقاء ایمنی خواهد شد. از منظر کشورهای پیشرو، ظرفیت اقدامات پیشین برای بهبود روندهای ایمنی اشباع شده است و برای رسیدن به هدف «حوادث صفر» باید موج‌های جدید تحولی فعال شوند.

مخاطرات جهانی محیط کار:

يافته‌هاي این گزارش نشان می‌دهد که استفاده از فناوری‌های نوینی چون «واقعیت افزوده و مجازی»، «هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیاء»، «رباتیک»، «وسایل نقلیه خودران»، «پهپادها» و «زنجيره بلوكي»، منجر به کاهش جدی مخاطرات و ارتقاء ایمنی در معادن خواهد شد. هوش مصنوعي، اينترنت اشيا و پهبادها مي‌توانند با جمع‌آوری اطلاعات و پردازش هوشمند آن‌ها در هشداردهی خطرات به کارکنان و انجام اقدامات پيشگيرانه تأثیرگذار باشند. همچنین فناوري‌هايي چون رباتيك، پهبادها و وسايل نقليه خودران می‌توانند جایگزین انسان در مناطق پرخطر شده و صدمات و تلفات انسانی را کاهش دهند. فناوري زنجيره بلوكي،‌ پهبادها و اينترنت اشيا نيز می‌توانند از معدن‌کاری در محیط‌های ناایمن یا معدن‌کاری به صرف استخراج دارایی (فلزات و سنگ‌های گران‌بها) جلوگیری کنند.
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اطلاعات جامع، تفکیک‌شده و بررسی‌های دقیق و ریشه‌ای از ابعاد حوادث معدني در ایران در دسترس نیست لذا فناوري‌هاي نوين به عنوان یک ابزار توانمندساز می‌توانند برای ثبت اطلاعات، افزایش شفافیت، تحلیل و نظارت حوادث معدنی مورد استفاده قرار گيرند.
فناوری
حوزه کاربرد
فناوری
حوزه کاربرد
واقعیت افزوده و مجازی
آموزش مهارتی کارکنان
رباتیک
دور نگه‌داشتن کارکنان از مناطق پرخطر
افزایش دقت و کنترل
تجهیزات خودکار
هوش مصنوعی
تحلیل داده
وسایل نقلیه خودران
خودکارسازی وسایل نقلیه و حذف راننده
کنترل از راه دور ماشین‌آلات و نظارت بر عملیات
پهپادها
جایگزینی با کارکنان در مناطق پرخطر
اینترنت اشیاء
تجهیزات پوشیدنی و حسگر‌های هوشمند
بازرسی و هشداردهی
توسعه ارتباط بی‌سیم
زنجيره بلوكي
یافتن منشأ مواد
نظارت بر سلامت تجهیزات و عملیات
توکن‌کردن دارایی‌ها