بلاکچین در معادن و صنایع فلزی

فرصت های تحولی فناوری زنجیره بلوکی در بخش معدن و صنایع معدنی

«توسعه، برهمکنش و هم‏افزایی» فناوری‏های نوین و برافکن چون بلاکچین، نوید یا هشداردهنده چنان تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که عملاً سطوح حاکمیتی و تمدنی یک کشور را متاثر می‏سازد. این فناوری‏ها را می­توان با شاخصه‌های پنجگانه بدیع‌بودن رادیکال، رشد نسبتاً سریع، انسجام، تاثیر غالب و عدم قطعیت و ابهام شناسایی نمود.

برخی فناوری بلاکچین را از جهت تاثیرگذاری بر جهان پیرامونی با اینترنت مقایسه کرده‏اند و به ویژه بر هم‏افزایی بلاکچین با فناوری اینترنت اشیاء تاکیدات بسیاری شده است؛ به طور خلاصه فناوری بلاکچین یک «دفترکل توزیع‏شده» و «غیرمتمرکز» است. «عدمِ تمرکز» مفهومی کلیدی در فناوری بلاکچین است. در فناوری بلاکچین امکان ذخیره حجم زیادی از اطلاعات به صورت غیرقابل تغییر وجود دارد. به عبارتی در بلوک‏های زنجیره‏ای این فناوری، اطلاعات به گونه‏ای ثبت و ذخیره می‏شود که امکان تغییر در آن‌ها وجود ندارد. شفافیت در فناوری بلاکچین به طرز قابل ملاحظه‏ای بالاست و امکان فساد به‏شدت پایین است.

کاربردهای بلاکچین در معدن و صنایع فلزی:

الف) ساده‌سازیِ فرآیند انطباق با مقررات: شرکت‌هایی که بر وظایف اجتماعی و کنترل دقیق محصولات و خدمات تاکید دارند، می‌توانند سطوح جدیدی از شفافیت را با استفاده از بلاکچین در کسب‌وکار خود به کار گیرند.

ب) مدیریت قراردادها: بیشترین کاربرد در قراردادهایی است که تعداد ذی‌نفعان آن زیاد باشد. همچنین با توجه به این‌که زمان و عملکرد در قراردادها دو فاکتور اصلی هستند، در اختیار داشتن یک دفتر غیرقابل تقلب برای طرفین می‌تواند فرآیند را تسهیل کرده و مناقشات را به راحتی حل نماید.

مدیریت قراردادها
پ) یافتن منشأ مواد معدنی: فناوری بلاکچین می‌تواند با بالابردن شفافیت در معادن کوچک به حذف عملیات‌های غیرقانونی کمک کند. می‌توان گفت که نقش بلاکچین در توسعه پایدار اساسی است. این نقش به علت توانایی فناوری بلاکچین در ردیابی مالی، زیست‌محیطی، اجتمالی و قانونی پروژه‌ها در طول زنجیره تأمین تولید مواد معدنی می‌باشد.

ت) زنجیره تأمین: استفاده از فناوری بلاکچین در زنجیره تأمین بسیاری از کسب‌وکارها روبه افزایش است و بیشتر برای افزایش شفافیت سازمانی و افزایش مسئولیت‌پذیری به کار گرفته می‌شود.

ث) نگهداری و تعمیرات: وجود یک پایگاه داده غیرقابل ویرایش که اطلاعات کامل و زمان‌دار از چرخه عمر یک تجهیز را نشان می‌دهد، فرآیند اعتبارسنجی و مسئولیت‌پذیری را تسهیل و معتبر می‌کند.

بررسی موجودی کالا برای نگهداری
ج) امنیت سایبری: کاربردهای فناوری بلاکچین بر پایه سه ویژگی اصلیِ امنیت، تغییرناپذیری و مسئولیت‌پذیری این فناوری استوار هستند.

چ) رویکردی نوین به صنعت معدن: یکی از سناریوهای مطرح‌شده استخراج طلا بدون حفاری می‌باشد و فناوری بلاکچین جواب این ادعای عجیب است. در این مدل، سرمایه‌گذاران به‌جای خرید طلای فیزیکی، توکن‌های دیجیتالی می‌خرند که معادل طلای موجود در معدن است. با در نظر گرفتن این مدل، طلا دیگر استخراج نمی‌شود و تجارت با استفاده از این توکن‌ها انجام می‌شود. این مدل پتانسیل برافکنی در بازار طلا و فلزاتی که صرفا جنبه سرمایه‌ای دارند را خواهد داشت

‌‌‌نتایج طرح:

می‏توان انتظار داشت با کاربست این فناوری، فرصت‏ها و مزیت‌‏هایی چون افزایش امنیت، سرعت و شفافیت، کاهش هزینه‏‌ها، ردیابی محصول، حذف واسطه‏‌ها، تراکنش‏‌های سریع، کمک به توسعه پایدار و ارتباطات موثر در زنجیره تأمین، در اختیار ذی‏نفعان اصلی صنعت معدن و صنایع معدنی قرار بگیرد. همچنین انتظار می‏رود، مشکلات قانونی، موانعی برای جایگزینی با سیستم‏‌های موجود، نبود فرهنگ سازمانی، نگرانی نسبت به بازگشت سرمایه، حساسیت نسبت به اشتراک‌‏گذاری داده‏‌ها با رقبا، نبود توانمندی‏‌ها داخلی، بدبینی نسبت به آینده فناوری و اولویت‌‏نداشتن آن در برنامه راهبردی شرکت‏‌ها، رانتی و یارانه‏‌ای‏ بودن صنعت و وضعیت تحریم‌‏های ظالمانه و تعرفه ‏ها، زیرساخت ناکافی در صنعت معدن و صنایع معدنی ایران نیز چالش‌‏های جدی استفاده از این فناوری باشند.

برای دسترسی به پروژه کلیک کنید.