هیدروژن سبز در میان مناقشه غرب و روسیه

ارسال دیدگاه



    هیدروژن سبز در میان مناقشه غرب و روسیه

    هیدروژن سبز به‌عنوان یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر نقش بسیار مهمی در گذار سیستم‎های انرژی به سمت منابع پاک ایفا می­کند. از آن‌جایی‌که در برخی صنایع همچون صنعت هوایی، کشتیرانی، حمل‌ونقل سنگین، فولاد و مواد شیمیایی، برقی‎سازی امری بسیار دشوار یا غیرممکن به شمار می­رود، هیدروژن سبز نقش کلیدی در کربن‎زدایی این صنایع ایفا می­کند. به‌علاوه هیدروژن و پیل سوختی یک رقیب جدی برای باتری‎ در حمل‌ونقل برقی به شمار می­روند.

    در صنایع فلزی مهم‌ترین منبع مصرف هیدروژن، صنعت آهن و فولاد است که در فرآیند احیای مستقیم اکسید آهن و تولید آهن اسفنجی از هیدروژن به‌عنوان عامل احیا استفاده می‌شود. هیدروژن قابلیت استفاده در بخش‌های مختلفی از فولادسازی را دارد، به همین دلیل اگر کشوری مانند چین تصمیم بگیرد که هیدروژن سبز را در فرآیند تولید فولاد بکار ببندد، تقاضا برای هیدروژن به طور چشمگیری در آینده افزایش خواهد یافت.

    رئیس کمسیون اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرده است که این اتحادیه با تنوع بخشی به تامین‌کنندگان گاز طبیعی، دیگر به روسیه وابسته نخواهد شد و به ویژه «هیدروژن سبز» را آینده اروپا اعلام کرده است. تقاضای هیدروژن در چین، اروپا و آمریکا در بازه سال های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰، حدوداً پنج برابر می‌شود البته جمع تقاضای اروپا و آمریکا در سال ۲۰۵۰ از هیدروژن، معادل تقاضای چین خواهد بود.