هزینه‌های گذار به جهان کم‌کربن و کربن‌صفر

ارسال دیدگاه



    حقایق بسیار مهمی که باید در مورد هزینه‌های گذار به جهان کم‌کربن و کربن‌صفر بدانید.

    اطلاعات زیر مستند به تازه‌ترین گزارش‌های جهانی و مبتنی بر پژوهش تیم نوآفرینان اکسیر است

    • محقق ساختن کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ با در نظر گرفتن مجموع هزینه‌های جهانی دولت‌ها، کسب‌وکارها و افراد برای سیستم‌های انرژی و کاربری زمین، موجب افزایش هزینه‌ها به اندازه 5/3 تریلیون دلار در سال خواهد شد.
    • دستیابی به مزایای اقتصاد سبز، در گرو افزایش ۶۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌ها ممکن خواهد شد. البته این افزایش معادل نیمی از سود جهانی شرکت‌ها، یک چهارم درآمد مالیاتی جهان و ۷ درصد از هزینه‌های خانوار است.
    • یک تریلیون دلار دیگر باید برای تبدیل دارایی‌های با انتشار بالا به دارایی‌های کم‌کربن تخصیص یابد؛ بنابراین انتظار می‌رود گذار به اقتصاد سبز، باعث تغییرات نابرابر در کشورهای درحال‌توسعه و تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی شود. چنین تحولی موجب از بین رفتن بسیاری از مشاغل در صنایع آلاینده، افزایش هزینه‌های مرتبط با انرژی، تغییر خوراک و سوخت‌های مصرفی افراد برای گرم کردن خانه‌ها و حمل‌ونقل خواهد شد.
    • به واسطه گذار بخش انرژی به کربن صفر و تقویت شبکه‌های برق برای پاسخگویی به دو برابر‌شدن تقاضای جهانی تا سال ۲۰۵۰، قبوض مربوط به انرژی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۰ با افزایش ۲۵ درصدی روبه‌رو خواهد شد. پس از سال ۲۰۴۰ نیز انتظار می‌رود هزینه‌های مرتبط با انرژی به اندازه ۲۰ درصد بالاتر از حد سال ۲۰۲۲ باشد. البته می‌توان امیدوار بود که نوآوری‌های فناورانه و ایجاد شبکه‌های برق ارزان‌قیمت ممکن است به کاهش هزینه‌ها کمک کنند.
    • دورشدن از سوخت‌های فسیلی باعث از دست رفتن ۱۸۵ میلیون شغل خواهد شد ولی اقتصاد سبز از ظرفیت ایجاد تنها ۸ میلیون شغل جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن و سوخت‌های زیستی و به‌طورکلی ۲۰۰ میلیون نقش جدید تا سال ۲۰۵۰ برخوردار است.
    • مصرف‌کنندگان علاوه بر افزایش قبوض مرتبط با مصرف انرژی، با هزینه‌های اضافی مانند جایگزینی سیستم‌های گرمایشی و خودروهای مبتنی بر سوخت‌های فسیلی خود روبه‌رو خواهند شد.
    • انتظار می‌رود گرایش به کربن صفر مصرف‌کنندگان را وادار به تغییر رژیم غذایی و هدایت آن‌ها به سمت اجتناب از مصرف غذاهای پر انتشار مانند گوشت نماید یا موجب شتاب در چاپ سه بعدی گوشت مصنوعی شود.
    • هزینه داشتن و راه‌اندازی یک وسیله نقلیه برقی در سال ۲۰۲۵ کمتر از هزینه‌های مرتبط با خودروهای دیزلی و بنزینی خواهد بود.
    • بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیشترین تأثیر گذار به اقتصاد سبز متوجه صنایع با انتشار بالا خواهد شد که در حال حاضر مسئول تولید بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان هستند. بدین‌صورت که تولید زغال‌سنگ تا سال ۲۰۵۰ تقریباً متوقف خواهد شد و تولید نفت و گاز به نصف کاهش خواهد یافت.

    آیا برای گذار به کربن خالص صفر آماده هستید و مخاطرات آن را می‌دانید؟ چه راهکاری وجود دارد؟با ما در تماس باشید …